Långsegling med Balla Damen

Thaon-Les-Vosges - Metz
 
Vi stannade ett par dagar i  Thaon-Les-Vosges.
Ett försök till reparation var det läckande propelleraxellagret (ett resultat av sjövegetationen som tidigare orsakade problem), trångt som tusan, fick ge upp, vatten får härmed strömma in i motorrummet o 1 liter/dag får länsas ut. Tätningen av lagret får anstå tills Balla Damen står på land i vinter.o
 
Vi fortsatte till Charmes, inte så charmigt, men pizzeria och dusch finns det här, helt OK för ett nattstopp. 
En pollenallergiker bör inte vistas i dessa trakter vid den här tiden. Luften är full av små partiklar från träd o blommor. Även vi som egentligen inte är ett dugg allergiska, besväras av nysningar, kliande ögon o näsa. 
Vi hör också grodornas kvackande längs kanalens stränder, de borde vara klokare o inte annonsera sin existens här i frankernas rike.
Sista stoppet på Vosges, bara 2 slussar kvar, blev i Richardmenil. En kort träkaj, plats för några få båtar. Vi hittade snart en liten restaurang i denna lilla sömniga by, det blev en sen lunch. Men vilken lunch, en helt fantastisk fiskrätt. Har jag skrivit det förut? Frankrike är fantastiskt!
 
 
Nu är målet att ta oss till Toul, strax utanför Nancy, 16 NM, de två sista, små slussarna i Canal de Vosges och tre stora slussar i Moselle. 
Vi har passerat Canal de Vosges, som jag varit lite orolig för, vad djupet anbelangar. Men det har inte varit några problem. De obemannade ”ecluse automatique” cirka 95 stycken, har inte heller orsakat några större problem. Cirka 10 ggr har vi fått påkalla hjälp, i regel har vi snabbt fått hjälp, ibland löses problemet på distans, eller så kommer en trevlig VNF-are (icke att förväxla med en FNL-are) och fixar slussen. Typiskt nog var det i sista slussen i Canal de Vosges som det tog längst tid att få hjälp, typ 40 minuter innan vi fick hjälp. 

 
Nu har vi gått cirka 150 NM och tagits igenom cirka 110 slussar sedan vi startade i St Jean de Losne för två veckor sedan.
Nu är det Moselle som gäller, en stor, bred o djup kanal (minst 3 meter). Slussarna är stora, nästan 200 meter långa o 12 meter breda. Konstigt nog är dessa stora slussar enklare än de små slussarna i Canal de Vosges. Oftast slussar vi ensamma i dessa stora slussar, otroligt mkt vatten som måste flyttas upp o ner för Balla Damens skull.
 
Efter ett konstigt vänstervarv, tre uppåtslussar o en broöppning kunde vi lägga till småbåtshamnen i Toul. Här blir vi tvungna att ligga kvar typ fem dagar eftersom slussarna i Moselle/Mosel är stängda pga reparationsarbete. Men det gör inget, eftersom vi måste besöka det närbelägna Champagnedistriktet.
Toul är en mysig liten medeltidsstad men ringmur o vallgrav. I den nästan torrlagda vallgraven går får o betar.
 
 
Och på supermercadon ligger en katt o sover på glassdisken.
 
 
Vi köper tågbiljetter o bokar in en övernattning i Epernay. Vi vandrade på Avenue de Champagne fram o tillbaka några gånger, o besökte det ena champagnehuset efter det andra, flott som tusan. Under gatan i källargångar, ligger 300 miljoner flaskor champagne. Vi besökte Moet & Chandon, Dom Perignon, Collard-Picard, Leclerc Briant, A.Bergere, sist men inte minst Bulles&Bonheurs (bubbles&happiness). Vissa sorter kostar lika mycket som på Systembolaget hemma, men sortimentet är ju enormt mycket större här.
 

  
Vi gjorde en guidad tur hos Castellane, de har 6 km handgrävda källargångar. Väldigt intressant. En hel vetenskap om hur man ska framställa riktig champagne.
 
 
Vi lämnar nu Toul och går mot Metz, vilken fantastiskt stad! 12000 invånare, och minst tre stora kyrkor/katedraler!!! Allt är så städat och rent, så harmoniskt med kajakpaddlare o elutflyktsbåtar. Här kunde man bo, kanske. 
Nä vi går vidare imorgon dag mot Luxemburg, pitstop, Thionville. Tråkigt att lämna Frankrike, det har varit helt fantastiskt med alla Bonjour Monsieur å Bonjour Madame. Tack att ni finns, provsprängningarna  i Moruroa var väl länge sen. (Gör inte om det)