Långsegling med Balla Damen

Mot vinterhamn
Nu är vi tillbaka i Stockholm efter cirka en månads färd på Rhône o Saone. Vi har avverkat 50 mil av de 200 milen mellan Medelhavet och Östersjön. Många avverkar sträckan, Port St Louis-Travemunde på en månad. Någon klok person har skrivit, ta det lugnt och upplev, beräkna 2 månader. Vi har tagit det VÄLDIGT lugnt!!  Men vi har ju ingen tid att passa, och vi har hunnit med att UPPLEVA/NJUTA

Vi kommer till den ena mysiga hamnen efter den andra, jag nämner inte vilka men väldigt typiskt franska. Man lägger oftast till vid en brygga mitt i staden/byn, ett stenkast från huvudgatan, där kyrkan, fyra/fem barer/restauranger o två/tre bagerier ligger.
 
 
Rekordet var nog när jag en söndag eftermiddag gick på en promenad i Chalon sur Saone, mysig liten stad. Väldigt många människor går med vin i sina vinglas, någon form av vinprovning pågår!? Jag hör plötsligt jazzmusik, ett jazzband spelar utanför en restaurang, helt plötsligt tar dom av sig skor å strumpor och spelar med fötterna. En fantastisk musikupplevelse.
 
 
En dag när jag steker korv smäller det till rejält i båten, grundkänning! Korven for ur brödet, glas å termos möter durken, vad tusan hände vi hade 3,5 m under kölen. Troligen var det en ”dykare”, en stock som sjunkit. 
 
Några små reflektioner.
  • Jag har inte varit så ofta i Frankrike, men är så smått såld. Otroligt artiga och trevliga och hjälpsamma. Är min uppfattning.
  • Fransmännen avskaffade tum och fot, införde meterskalan.
  • Man mätte avståndet till Nordpolen och gjorde exakta latitud beräkningar för mer exakt navigation. 
  • Man tillverkade bilar med 1,5 meter lång fläktrem (kanske överdrev lite) och reservhjul ovanför motorn, luftfjädring, växelspak som kommer ut som en krycka i instrumentbrädan.
  • En Citroën som kunde köra med ett punkterat bakdäck. 
  • En baguette får inte kosta mer än 1 euro, alla ska nämligen ha råd med ett stycke bröd om dagen. 
  • Väldigt vanligt att man inte har vare sig toaring eller lock på toalettstolen. Tänk vad mycket äktenskapligt bråk vi skulle kunna vara utan dessa ”closet tillbehör” ”Varför kan du inte lära dig att stänga toalocket”? (Det åligger läsaren själv att källgranska)
Ytterligare en liten rolig detalj. 
  • I Storbritannien är allt tillåtet, utom det som är förbjudet.
  • I Tyskland är allt förbjudet, utom det som är tillåtet.
  • I Ryssland är allt förbjudet, även det som är tillåtet.
  • I Frankrike är allt tillåtet, även det som är förbjudet!
Nu ligger Balla Damen på land på varvet H2O i St Juan de Losne. Där får hon ligga tills våren kommer.
När vi anlöpte hamnen hände något ruggigt. Ekolodet visade   2, 1.6, 1.5, 1.2 och 1 METER !!?? Och vi sticker 1,55 m?? Lite förhöjd puls ett tag, förklaring, djupet är ca 1,7 m. Men Amazonas regnskog utbreder sig på botten, växtligheten når nästan ytan, så ekolodet fick spelet. Vi plöjer oss fram i vegetationen.
 
Årets hamnar och distanser

 

Distans

Torrevieja

 

Campello

33.6

Isla del Portixol

35.5

Denia

9.5

Valencia

44,2

Marina Port Castello

36,6

LAS Fuentes

23.7

Sant Carles de kan Rapita

28.1

Port Calafat

34.5

Tarragona

21.9

Vilanova

23.8

Barcelona

27.6

Mataro

15.1

Palamos 

38,1

Empuriobrava

29,3

Saint-Louis-Du-Rhône 

113,9

Ile du Friuli

26.8

La Ciotat

18,9

Toulon

23.1

Bormes Les Mimosas

26,8

St Maxime

24.6

Bormes Les Mimosas

25.5

Porquerolles

12.6

Toulon

15.3

Bandol 

18.2

Ile du Frioul

24.8

Port St Louis du Rhône 

26.1

Avignon

45.2

Ardoise 

15.8

Viviers 

28.4

Valance 

29.6

Tournon

12

Condrieu

25.7

Lyon

23

Trevoux

16.6

Thoissey

17

Macon

12.5

Tournous

15.9

Chalone-Sur-Saone 

15.9

Verdun-Sur-Les-Doubs

13.6

Seurre

10.4

Saint Jean-De-Losne

TOTALT

8.4

1048.5

Vi har avverkat 17 slussar, vi har cirka 130 slussar kvar innan vi är framme i Östersjön.

 
 Högsta slussen i Rhône är 23 meter.
 
Hemresan gick med tåg via Paris och ett besök hos Cecilia, Ulf o Simba, och slutligen direktflyg hem till Stockholm. 
 
 
 Förhoppningsvis om allt går som tänkt, fortsätter vi till vårt kära hemland i vår.
 
Tack kära läsare för er tålmodighet. Inläggen kommer eventuellt lite väl glest, och nu dröjer det till försommaren 2022.