Långsegling med Balla Damen

Traben-Trarbach till Bad Essen
Vi lämnar sista hamnen i Mosel, vilken fantastisk del av vår kanalfärd. Det har varit en slingrig färd, ibland är man på väg rakt söderut. Känns lite förvirrande.
 
 
Sista slussen vid Koblenz blev lite stökig, vet i tusan, men lite mer drag på vattnet än vanligt och fort ner gick det, men det redde upp sig till slut.

 
Ut på Rhen, spännande, nu går det fort som tusan, 10 knop, ibland så mkt som 4 knop medström. Vattnet lever om så att det är lite jobbigt att styra.

 
Oj, vilken trafik, möten o omkörningar av stora pråmar, de största är mer än 170 meter. Ibland kör pråmarna vänstertrafik, vi har inte kunnat lista ut varför, vi ser inget mönster, ibland kör de väntertrafik för att ligga i innerkurva, ibland kör de väntertrafik för att ligga i ytterkurva. Det gäller att ha ögonen på skaft o anpassa sig o byta ”fil” allt eftersom. När pråmarna har en blå skylt på sin babordssida, vill dom gå vänstertrafik. Vi möter två pråmar, varav den ena kör om den andra, dessutom kommer en upphinnande pråmrackare bakom oss. Det gäller att ta det kallt, helst teleportera båt med besättning till en trygg hamn.
 
 
Vi har planerat att lägga till i Oberwinter, det visar sig att inloppet till gästhamnen är för grunt, vi får plöja oss fram några meter genom leran. Men sen fick vi en bra plats. 

 
Vi kom till Köln på en söndag, men tusan vad mycket folk. Katedralen var helt fantastisk, men så hade bygget pågått i över 600 år, så att gnälla över bygget vid Slussen i Stockholm känns lite petigt i det sammanhanget.
 
 
Düsseldorf, vilken fantastisk stad. Vi åkte upp i TV-tornet,168 meter högt. Milsvid utsikt.
 
 
Vi besökte gamla stan o utomhusmarknaden där. Åt en jättegod pizza till lunch. Ett besök på Decathlon för inköp av nytt parasoll (det gamla har blåst sönder) och en ny duschsäck (den gamla läcker).

 
Senare på kvällen när jag skulle betala hamnavgiften, 20 euro, frågade jag om dom hade öl eller vin till försäljning. Jodå, baren är fri!!! Gin o tonic, tack. Levererades dessutom direkt till båten. Vilken gästfrihet!!!

 
Äntligen framme vid Duisburg, där vi lämnar Rhen o går in på Rhein-Herne-kanalen, som är mycket lugnare o mindre än Rhen. Skönt att slippa den täta trafiken på Rhen.
 
 
Kanalen kantas av stora industriområden=Ruhr. Rhein-Herne-kanalen o efterföljande Dortmund-Ems-kanalen samt Mittelandskanalen är i långa sträckor nästan spikraka, man ser flera kilometer framför sig. Kanalen kantas av planterade träd o cykelbana. Här badar lokalbefolkningen i kanalen.
 
 
Oberhausen med drygt 200 000 inv, blir vår nästa natthamn. Den ligger precis bredvid en shoppinggalleria. Så!!! Stor!!! Dessutom finns här ett SeaWorld, en AquaPark o ett Legoland.
Vi har även lagt till i mindre båtklubbar, Olfen, Fuestrup, Recke, alla trevliga o välordnade och ibland med grillkvällar. Vi har haft ”sällskap” med en schweizisk båt, ett par dagar, av en slump hamnar vi i samma hamn varje kväll. Vi har inte pratat så mycket med dom, dom pratar i stort sett bara tyska, o det är ju inte vår starkaste sida.

 
Mittellandskanalen är en milstolpe för mej. När Johan, min äldste son, gick på helikopterutblidning i Bruckeburg, övningsflög han över Mittellandskanalen o nu går Farsan o hans käresta för motor i samma kanal 2 år senare.

Vi hamnar i Bad Essen, en fin, välordnad by/stad, villor med fantastiska trädgårdar.  Tyskarna verkar ha en förkärlek till trädgårdstomtar o annan utsmyckning i sina trädgårdar.